19. feb, 2019

19februari2019

Sydney är en fin stad. Med fyra miljoner invånare är den ganska lagom stor. Visserligen en hel del trafik som i alla storstäder, men det är gott om grönområden och det är rent och snyggt i stort sett överallt. Vi tog en hop-on-hop-off buss idag, som förde oss runt allt som är värt att se i centrala Sydney, Vi hoppade av vid Bondi Beach och kastade oss i de turkosa vågorna. Dock blev vi inte kvar så länge. Vågorna var starka och det blåste så att den tunna fina sanden låg som en dimma över hela stranden. När vi tagit oss tillbaka till stan, åt vi middag i Darling harbour och Micke fick stans största öl. Gissa om han var nöjd. Vi såg stora fladdermöss flyga mellan träden i Hyde Park framåt sena eftermiddagen. Det blev återigen en tidig kväll, men vad gör man när det är fullt upp under dagen och man hunnit bli femtio år?

😉

18. feb, 2019

Sydney Aquarium

18februari2019

Vi var tvungna att gå upp riktigt tidigt för att inställa oss kl. 05.50 hos immigrationsmyndigheten ombord. Det gjorde inget för då fick jag en fin bild av operahuset när vi gled in i Sydney hamn. Sista frukosten ombord. Åh, vad jag kommer att sakna maten. Men det skulle inte funka att äta så här jämt, så det är väl lika bra att det har ett slut. Vi klev av skeppet 08.30 och började vandra genom Sydney med all vår packning. Eftersom vi inte skulle få checka in förrän kl 12 tog vi det lugnt. Vi stannade till i botaniska trädgården och sträckte ut oss på gräsmattan och vilade. Så småningom kom vi fram till lägenheten, som visade sig ligga centralt och bra med härlig balkong och terrass. Skönt att lämna av allt bagage och ta en dusch. Sedan gav vi oss ned till Darling Harbour. På vägen dit stannade vi till hos Bill och Toni´s för lite spagetti och köttebulle (en gigantisk italiensk köttbulle). Vi gick genom Hyde Park, som är en mycket vacker park, faktum är att jag tyckte omedelbart om hela Sydney. Så fint och välskött överallt. Väl framme i hamnen köpte vi ett flex-pass som gav oss precis det vi ville ha. Vi började med Sea life – aquarium. Riktigt imponerande faktiskt. En öl i hamnen och sedan gick vi och handlade frukostmat. Lite ömma i fotsulorna när vi till slut kom tillbaka till lägenheten. Men det var snabbt glömt efter ett glas vin och lite oliver på balkongen. Tidig kväll, men imorgon blir det Bondi beach!

18. feb, 2019

17februari2019

Sista hela dagen ombord. Jag som just börjat vänja mig vid sköna rullningar när jag ska sova. Zumba-passet denna morgon var riktigt bra. Efter frukost gick Micke och vilade av sig en huvudvärk medan jag fyllde i lite papper för att komma in i Australien. Lite trivia och bad på dagen och sedan middag och underhållning på kvällen efter att vi packat väskorna. Underhållningen bestod av svenske Johan Andersson som sjöng och spelade. Riktigt duktig och trevlig kille som vi pratade lite med efteråt. Då vi stod och pratade med honom om att vi nog var de enda svenskarna ombord, så dök det upp två par från Ängelholm. Märkligt så här sista dagen, men skeppet är stort. Vi passade på att ta en drink med de trevliga paren innan vi drog oss tillbaka.

16februari2019

Kan inte fatta vad fort dagarna går. Nu är det inte långt kvar tills vi är framme i Sydney! Efter besöket i Milford Sound igår, svängde skeppet ut på öppet hav mellan Nya Zeeland och Australien. Denna dag blev vi påminda om att resan snart tar slut, genom att informeras om proceduren kring att stiga iland i Sydney den 18:e februari. Vi tränade på gymet och tog frukost i hytten. Sedan valde jag att gå på en ”makeover class” på spat. Fick i stort sett höra reklam om deras produkter samt göra en snabb ansiktsbehandling. Helt ok. Denna dag hade skeppet en ”outlet” av alla varor på rea. Det är alltid kul, och jag fyndade förstås lite presenter. Vädret sprack äntligen upp lite på eftermiddagen och vi passade på att sola och bada på däck. Denna afton var det formell klädsel som gällde så Micke fick stryka en skjorta och knåpa ihop en slips. Inte något han gör särskilt ofta kan jag lova. Förutom fantastisk tre-rätters middag i trevligt sällskap bjöds vi på en show av magikern Matthew McGurk. En liten pubrunda ombord med varierande musik, samt en stor fiesta på piazzan med ballongsläpp. Kul.